BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 17, 2009

Berdoa Dengan Hanya Mengangkat Jari Telunjuk

Ganjil bukan apabila kita katakan bahawa mengangkat jari telunjuk adalah satu sunnah Baginda saw ketika berdoa kepada Allah swt. Hakikatnya begitulah, dan inilah yang diabaikan dan tidak disedari oleh sebahagian daripada kita. Sepanjang penemuan, di sana terdapat dua situasi yang ditunjukkan oleh Baginda saw iaitu ketika tasyahud dan khutbah. Di sini saya cuba ringkaskan sebaik mungkin.


Tasyahhud
Dalam sepotong riwayat daripada Ibn Umar ra menceritakan tasyahhud Baginda saw :


عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الصَّلَاةِ وَضَعَ يَدَيْهِ عَلَى رُكْبَتَيْهِ وَرَفَعَ إِصْبَعَهُ الْيُمْنَى الَّتِي تَلِي الْإِبْهَامَ فَدَعَا بِهَا وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى رُكْبَتِهِ الْيُسْرَى بَاسِطَهَا عَلَيْهَا



Maknanya : “Nabi SAW apabila duduk dalam solat Baginda meletakkan kedua tangannya di atas lutut, kemudian mengangkat jari telunjuk kanannya kemudian Baginda berdoa dengannya. Tangan kirinya pula dilepaskan di atas lutut. (Hadith sahih riwayat Muslim, Bab Sifat al-Julus fi al-Solah wa kaffaihi wada’a)

Khutbah
Sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Muslim ketika mana ‘Ammarah bin Ruaibah melihat Basyar bin Marwan mengangkat tangannya berdoa ketika berada di atas mimbar :

عُمَارَةَ بْنِ رُؤَيْبَةَ قَالَ رَأَى بِشْرَ بْنَ مَرْوَانَ عَلَى الْمِنْبَرِ رَافِعًا يَدَيْهِ فَقَالَ قَبَّحَ اللَّهُ هَاتَيْنِ الْيَدَيْنِ
لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَزِيدُ عَلَى أَنْ يَقُولَ بِيَدِهِ هَكَذَا وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الْمُسَبِّحَةِ


Maksudnya : “ Allah akan memburukkan kedua tangan itu, Aku telah melihat Rasulullah saw tidak menambah dengan jari ini, lalu beliau menunjukkan jari telunjukknya.
(Hadith sahih riwayat Muslim, Bab Tahfif al-Solah wa al-Khutbah)
Walaupun di sana ada ulama yang mengisyaratkan bahawa hadith ini adalah ketika memberi peringatan terhadap hadirin supaya mendengar khutbah, namun saya lebih tertarik dengan pendapat al-Tibrizi bahawa yang tepat adalah ketika berdoa di dalam khutbah dan dikuatkan lagi dengan tambahan lafaz2 drpd riwayat Ahmad, Tirmidhi dan Baihaqi.(rujuk kepada kitab Misykah al-Masabih ma’a syarhihi mura’ah al-Mafatih karyya al-Tibrizi)

Ulasan
Menjadi sunnah Baginda saw hanya mengangkat jari telunjuknya yang mulia ketika untaian kalimah doa dilafazkan. Ketika tasyahhud memang menjadi perbuatan solat kita, cuma antara sedar atau tidak bahawa fungsinya memohon sesuatu daripada Allah Azza wa Jalla. Ingatkah kita dengan doa2 yang diajarkan oleh Baginda saw ketika tasyahhud bahkan sehingga ada riwayat yang mengatakan pintalah apa sahaja yang dihajati sebelum memberi salam. Dalam riwayat lain pula mengatakan bahawa di sanalah tempat yang paling mustajab berdoa (doa bukan di dlm bhs melayu lbih selamt hany di dlm hati krn msih dlm situasi solat). Kemudian ketika khutbah yang kebanyakan khatib2 kita mengabaikan sunnah mulia junjungan Nabi saw.

Alangkah indahnya amalan kalau kita tahu fungsinya, insyaAllah, kita akan merasai manisnya ibadah lebih2 lagi apabila ungkapan2 doa itu kita ungkapkan sambil mengangkat telunjuk dengan penuh pengharapan dan rendah diri ketika berada di hadapanNya. Sekadar perkongsian, pembaca boleh merujuk kembali kepada mana2 penulisan yang berkaiatan supaya ianya lebih jelas lebih2 lagi ketika tasyahhud yang mana di sana adanya amalan2 sunnah lain baik perbuatan atau lafaz2 yang ditunjukkan oleh Baginda saw . Wallahualam..moga semua beroleh manfaat.

0 comments: