BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, November 12, 2009

Syurga Untuk Yang Berjiwa Burung


Semestinya syurga menjadi tempat idaman setiap manusia siapa pun mereka, namun hakikat yang perlu diterima, tempat yang istimewa hanya untuk hamba2 yang istimewa. Alangkah beruntungnya kita apabila tersenarai di kalangan hamba2 Allah yang istimewa, dan itulah yang sentiasa kita harapkan.

Terasa unik apabila mendapati satu perumpamaan yang digunakan oleh Baginda saw menceritakan sifat bakal penduduk syurga iaitu hati mereka seperti jiwa sang burung. Melalui jalur Abu Hurairah ra Baginda saw bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ أَقْوَامٌ أَفْئِدَتُهُمْ مِثْلُ أَفْئِدَةِ الطَّيْرِ


Dari Abu Hurairah dari Nabi Muhammad saw bersabda : “akan masuk syurga kaum2 yang jiwa mereka seperti jiwa2 burung”
(Hadith sahih riwayat Muslim, bab masuk syurga kaum2 yang berjiwa seperti jiwa burung

Saya tertanya2 knp jiwa bakal penduduk syurga disamakan oleh Rasulullah saw seperti jiwa sang burung. Kebiasaannya setiap haiwan yang disebut oleh Allah dan Rasulnya baik dalam quran atau hadith mempunyai keistimewaan yang tersendiri.Emm..apa yang ada pada diri seekor burung nie?? Saya menjumpai kebanyakan ilmuan islam antaranya Imam al-Nawawi, al-Suyuti, Ibn al-Jauzi, dan abd al-Rauf al-Munawi ketika membahaskan hadith ini menyifatkan burung mempunyai jiwa yang lembut dan sangat jernih.

Emm..Saya memandang ke langit, melihat burung bebas berterbangan, seronok gaya mereka, bersiul-siulan, riang dan gembira, mereka langsung tidak menghiraukan dunia. Ada juga yang berkicauan merdu sambil bermain2 air ditepian sungai, sekali sekala membenamkan sebahagian badan ke dasar sungai menyegarkan tubuhnya yang kecil. Emm..gayanya cukup tenang dan sangat meriangkan..mungkin inilah natijahnya daripada kehalusan dan kejernihan jiwa mereka.

Dalam ketenangan hidup sang burung, kelihatan juga haiwan ini begitu berwaspada dalam menyusun langkah, sesuai dengan ciri2nya sebagai haiwan kecil yang sering dijadikan mangsa. Kewaspadaannya sangat nampak apabila berhadapan dengan pemangsa.Dari udara mereka sudah mula memerhati keadaan sekelilingnya sebelum mendarat untuk memastikan benar2 tempat tersebut selamat daripada ancaman.

Mungkin begitulah kehidupan bakal penduduk syurga, jiwa dan naluri yang sangat lembut dan jernih. Hati yang bersih dan jernih seperti jiwa sang burung menyebabkan mereka mudah menangis apabila diberitakan kedahsyatan api neraka. Melonjak riang mendengar khabar gembira keindahan syurga. Relong hatinya mudah tersentuh tatkala bersimpuh munajat di hadapan Allah, dengan penuh tawadhu’ dan khudu’ mereka memohon maghfirah dariNya. Mereka damai dengan perintah dan arahan Allah. Sentiasa berwaspada dengan tipu daya dunia dan sangat risau kalau2 dunia mempengaruhi jiwa ’ubudiah kepada Pencipta. Saya melihat inilah menifestasi daripada sifat taqwa seorang mu’min mengharungi kehidupan dunia yang penuh cabaran.

Barangkali inilah maksud daripada hadith ini. Wallahulam, saya serahkan kepada Allah dan RasulNya. Moga hati manusia seperti jiwa sang burung yang sudah pasti menjadi rebutan pintu2 syurga..
Wallahulam

0 comments: