BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 11, 2009

Sinar Hidup Insan

Satu ketika Ibn Taymiyyah diserang penyakit, lalu dtg seorang tabib kepadanya dan menasihatinya :
"..Tuan, lebih elok kalau tuan jgn terlalu banyak mentelaah buku, kerana tuan akan bertambah parah nanti..”

Jawab Ibn Taymiyyah :
..Tuan Tabib, benar bukan kebahagian dan ketenangan dapat menghilangkan kesakitan??

"Itu sudah pasti.." jawab tabib.

Ibn Taymiyyah menyambung :
"..Ketahuilah, aku berasa sangat2 bahagia dan tenang dengan membaca buku, badanku akan merasa selesa dan aman daripada kesakitan ketika sedang membaca..”

Jawab Tabib :
"..Kalaulah begitu, aku tidak boleh berbuat apa2 pada penyakit tuan ini, kerana ianya di luar jangkaanku.."

Kisah di atas hanyalah cebisan jutaan kisah2 hebat manusia yang sgt mencintai ilmu pengetahuan. Kesakitan yg dideritai, ubatnya adlh mmbca. Hati yg resah, dilunakkan dgn ilmu. Banyak lagi kisah2 lain yang sgt menyentuh jiwa apabila mendengarnya. Kesungguhan, pengorbanan dan kecintaan para salaf al-Soleh terhadap ilmu sgt mengagumkan hati kita.

Kita cuba menggali, knp mereka begitu bersungguh mencari ilmu? Apabila kita selusuri terhadap nas2 baik drpd Quran dan Sunnah, didapati begitu byk mnceritakan kelebihan ilmu pngthuan dan pemburunya dengan ganjaran2 yg sgt mengiurkan hati2 mu’min. Mungkin inilah rahsia kesungguhan mereka. Kalam aLLah serta Sunnah junjungan dijadikan sumber inspirasi utk membina hati yang sgt kasih dan cinta kepada mutiara pengetahuan.

ALLah swt berfirman :
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

”aLLah akan mengangkat darjat mereka yang beriman dan mereka yang berilmu dengan beberapa darjat.”

RasuluLLah saw :

أبا هريرة يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ألا إن الدنيا ملعونة ملعون ما فيها إلا ذكر الله وما والاه وعالم أو متعلم

“Dunia dan segala isinya adalah dilaknat, kecuali mereka yang berzikir kepada aLLah, mereka yang berilmu, dan mereka yang menuntut ilmu.”(Riwayat Tirmdhi)-kata al-Tirmidhi hadith ini hasan gharib-

مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَبْتَغِيْ بِهِ عِلْمًا سَهل اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجنَّة

“Barangsiapa yang melalui satu jalan mencari ilmu penegtahuan, aLLah akan permudahkan baginya jalan menuju ke syurga…”( Hadith SahihRiwayat Muslim)

ما من خارج من بيته في طلب العلم إلا وضعت له الملائكة أجنحتها رضا بما يصنع


“Siapa yang keluar daripada rumahnya utk menuntut ilmu pengetahuan, para malaikat akan mengembangkan sayapnya tanda redha dengan dengan perbuatan itu.”(riwayat Tirmidhi, Ibn Majah dan disahihkan oleh Albani)

Sidang pembaca…Ini hanyalah sebahagian kecil yg dititipkan. Masih banyak galakan2 drpd aLLah dan RasulNya serta ‘ibrah2 silam yg perlu disingkap sbg inspirasi kita utk rindu kpd pengetahuan. Usaha memburunya wajib diteruskan formal ataupun informal. Kerana perjalanan kita masih jauh, dunia semakin hari semakin meniti kehancuran. Ummah tidk sudh2 dgn perbalahan dan solusiny terawang2an. Ketahuilah, hny ilmu yg mmpu menylmtkan dunia dan ummah. Juga ilmu yang membuatkan kita mmpu tersenyum di hadapan aLLah Jalla wa ’aLa.

WaLLhualam..

0 comments: