BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 24, 2009

Seminar Takhrij Hadith Nusantara: Realiti dan Keperluan Dalam Masyarakat Islam

Tarikh : 30-31 DISEMBER 2009
Tempat : Balai Ilmu, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya
Maklumat lanjut: http://takhrijhadith.blogspot.com


Read more...

Friday, December 11, 2009

Sinar Hidup Insan

Satu ketika Ibn Taymiyyah diserang penyakit, lalu dtg seorang tabib kepadanya dan menasihatinya :
"..Tuan, lebih elok kalau tuan jgn terlalu banyak mentelaah buku, kerana tuan akan bertambah parah nanti..”

Jawab Ibn Taymiyyah :
..Tuan Tabib, benar bukan kebahagian dan ketenangan dapat menghilangkan kesakitan??

"Itu sudah pasti.." jawab tabib.

Ibn Taymiyyah menyambung :
"..Ketahuilah, aku berasa sangat2 bahagia dan tenang dengan membaca buku, badanku akan merasa selesa dan aman daripada kesakitan ketika sedang membaca..”

Jawab Tabib :
"..Kalaulah begitu, aku tidak boleh berbuat apa2 pada penyakit tuan ini, kerana ianya di luar jangkaanku.."

Kisah di atas hanyalah cebisan jutaan kisah2 hebat manusia yang sgt mencintai ilmu pengetahuan. Kesakitan yg dideritai, ubatnya adlh mmbca. Hati yg resah, dilunakkan dgn ilmu. Banyak lagi kisah2 lain yang sgt menyentuh jiwa apabila mendengarnya. Kesungguhan, pengorbanan dan kecintaan para salaf al-Soleh terhadap ilmu sgt mengagumkan hati kita.

Kita cuba menggali, knp mereka begitu bersungguh mencari ilmu? Apabila kita selusuri terhadap nas2 baik drpd Quran dan Sunnah, didapati begitu byk mnceritakan kelebihan ilmu pngthuan dan pemburunya dengan ganjaran2 yg sgt mengiurkan hati2 mu’min. Mungkin inilah rahsia kesungguhan mereka. Kalam aLLah serta Sunnah junjungan dijadikan sumber inspirasi utk membina hati yang sgt kasih dan cinta kepada mutiara pengetahuan.

ALLah swt berfirman :
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

”aLLah akan mengangkat darjat mereka yang beriman dan mereka yang berilmu dengan beberapa darjat.”

RasuluLLah saw :

أبا هريرة يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ألا إن الدنيا ملعونة ملعون ما فيها إلا ذكر الله وما والاه وعالم أو متعلم

“Dunia dan segala isinya adalah dilaknat, kecuali mereka yang berzikir kepada aLLah, mereka yang berilmu, dan mereka yang menuntut ilmu.”(Riwayat Tirmdhi)-kata al-Tirmidhi hadith ini hasan gharib-

مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَبْتَغِيْ بِهِ عِلْمًا سَهل اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجنَّة

“Barangsiapa yang melalui satu jalan mencari ilmu penegtahuan, aLLah akan permudahkan baginya jalan menuju ke syurga…”( Hadith SahihRiwayat Muslim)

ما من خارج من بيته في طلب العلم إلا وضعت له الملائكة أجنحتها رضا بما يصنع


“Siapa yang keluar daripada rumahnya utk menuntut ilmu pengetahuan, para malaikat akan mengembangkan sayapnya tanda redha dengan dengan perbuatan itu.”(riwayat Tirmidhi, Ibn Majah dan disahihkan oleh Albani)

Sidang pembaca…Ini hanyalah sebahagian kecil yg dititipkan. Masih banyak galakan2 drpd aLLah dan RasulNya serta ‘ibrah2 silam yg perlu disingkap sbg inspirasi kita utk rindu kpd pengetahuan. Usaha memburunya wajib diteruskan formal ataupun informal. Kerana perjalanan kita masih jauh, dunia semakin hari semakin meniti kehancuran. Ummah tidk sudh2 dgn perbalahan dan solusiny terawang2an. Ketahuilah, hny ilmu yg mmpu menylmtkan dunia dan ummah. Juga ilmu yang membuatkan kita mmpu tersenyum di hadapan aLLah Jalla wa ’aLa.

WaLLhualam..
Read more...

Wednesday, December 2, 2009

Hadapi Pujian Sang Makhluk


Kdg2 kelebihan diri membawa musibah pada jiwa. Lihat sajalah syaitan yang dahulunya seorang abid yang sgt taat kepada aLLah, namun dek krn merasakan diri itu hebat, melupakan jiwa ubudiahnya yang dididik ribuan tahun, firaun juga begitu sehingga mengaku diri yang hina itu sebagai tuhan semesta alam.

Namun, sejarah juga menukilkan bahawa masih ada manusia yg dikurniakan dengan kelebihan diri tetapi tidak pernah mendabik dada. Kelebihan itu disyukuri dan digunakan semaksimum mungkin utk agama. Kehebatan Asif yang mampu memindahkan istana ratu Balqis hanya dalam sekelip mata, langsung tidak memberi kesan kepada jiwa ubudiahnya bahkan diungkapkan kalimah hamba yang sgt hina :
"..kehebatanku adalah kelebihan drpd Rabb ku, Dia ingin mengujiku adakah aku bersyukur ataupun kufur.."(al-Naml : 40. Qatadah berkata pemuda tersebut bernama Asif seorang manusia yang mu’min, lihat tafsir Ibn Kathir)

Junjungan Nabi Muhammad saw juga begitu. Kelebihan yang dikurniakan oleh aLLah kepadanya dimanfaatkan sebaik mungkin utk Islam dan umatnya. Bahkan ada riwayat yg mengajar bagaimana berhadapan dengan pujian manusia supaya tidak terus dibuai kata2 indah sang makhluk.

كان الرجل من أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم إذا زكي قال :
اللهم لا تؤاخذني بما يقولون واغفر لي ما لا يعلمون

واجعلني خيرا مما يظنون


Maksudnya : “Wahai aLLah, jgn Engkau hukum aku dengan apa yg mereka ungkapkan. Ampunilah daku dengan apa yg mereka tidak ketahui.”(Riwayat Bukhari : Lihat Adab al-Mufrad, di sahihkan oleh Albani)
"Jadikanlah aku lebih baik drpd apa yg mereka sangkakan". (Tambahan riwayat Baihaqi dlm syu’ab al-Iman)

Hati ini perlu dibersihkan drpd debu2 riya’ dan ego.begitu pun, kelebihan diri yang terpendam perlu dicungkil sebaiknya, krn sudah pasti ia sangat berguna utk agama dan ummah..i.aLLah, walaupun sedikit, pasti di pandang oleh aLLah dgn kasih dan sayang.
Read more...

Saturday, November 21, 2009

AHLULLAH Pencinta Al-Quran


Siapakah AhluLLah? Begitulah persoalan yang diajukan oleh para sahabat r.a untuk mendapat kepastian daripada Rasulullah saw apabila diberitahu bahawa Allah mempunyai ahli2Nya tersendiri di dunia. Kelihatan bersungguh generasi shbt ingin mengetahui golongan mulia ini..emm..apa tidaknya, spt kalimah BaituLLah yang disandarkan kepada dhat Allah yang maha agung yg melambangkan tempat yang paling mulia di atas muka bumi, begitu juga kalimah “AhluLLah” disandarkan kepada dhatNya maha Mulia semestinya memberi isyarat kepada hamba2Nya yang istimewa.

Riwayat yang sahih melalui jalur Anas bin Malik ra bahawa Nabi saw telah mengkhabarkan kepada sahabatnya mengenai golongan AhluLLah ini. Mereka adalah yang mencintai al-Quran al-Kareem. Mereka mendapat keistimewaan di sisi Allah di kalangan manusia2 lainnya. (mafhum hadith : riwayat Nasa’ie, Ibn Majah, dan Hakim)


Dalam kesibukan tipu daya dunia, di sana masih terdapat segelintir hamba2Nya yang menghidupkan hati2 mereka dengan suluhan petunjuk al-Quran. Kalam Allah dijadikan panduan menerajui kehidupan supaya sesuai dengan kehendak Pemiliknya. Mereka inilah yang dilabelkan sebagai AhluLLah. Gelaran ini khusus diberikan daripada Allah pemilik cakarewala kepada semua pencinta al-Quran. Mereka berkomunikasi dengan al-Quran seolah2 berkata2 dengan Allah. Setiap ayat difahami sebaiknya, tafsiran demi tafsiran dirujuk bagi mencari hikmah kalam Ilahi, tidak cukup daripada itu, dicuba untuk menghafaz seberapa banyak ayat suci supaya dapat menjadi temannya ketika tiada mushaf di tangan. Lebih hebat, kata2 Allah begitu terkesan dalam jiwa mereka dan terpukau apabila mendengar keindahan kalimah2 agung Allah Tabaraka wa Taala.

Ya Rabb, golongkan kami dikalangan ahli2 Mu..golongan yang asing tetapi terlalu istimewa!!!


WALLAHU'ALAM
Read more...

Thursday, November 19, 2009

SEMINAR ISU-ISU & CABARAN SEMASA AL-QURAN & SUNNAH

Tarikh : 8hb Dis 2009
Tempat : Balai Ilmu APIUM
Masa : 8.30 am-5.15 pm





Pembetulan pada lampiran 2: Prof Madya Dr. Raihanah Abdullah
(Pensyarah di Jabatan Syariah dan Undang-undang APIUM)
Read more...

Tuesday, November 17, 2009

Berdoa Dengan Hanya Mengangkat Jari Telunjuk

Ganjil bukan apabila kita katakan bahawa mengangkat jari telunjuk adalah satu sunnah Baginda saw ketika berdoa kepada Allah swt. Hakikatnya begitulah, dan inilah yang diabaikan dan tidak disedari oleh sebahagian daripada kita. Sepanjang penemuan, di sana terdapat dua situasi yang ditunjukkan oleh Baginda saw iaitu ketika tasyahud dan khutbah. Di sini saya cuba ringkaskan sebaik mungkin.


Tasyahhud
Dalam sepotong riwayat daripada Ibn Umar ra menceritakan tasyahhud Baginda saw :


عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الصَّلَاةِ وَضَعَ يَدَيْهِ عَلَى رُكْبَتَيْهِ وَرَفَعَ إِصْبَعَهُ الْيُمْنَى الَّتِي تَلِي الْإِبْهَامَ فَدَعَا بِهَا وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى رُكْبَتِهِ الْيُسْرَى بَاسِطَهَا عَلَيْهَا



Maknanya : “Nabi SAW apabila duduk dalam solat Baginda meletakkan kedua tangannya di atas lutut, kemudian mengangkat jari telunjuk kanannya kemudian Baginda berdoa dengannya. Tangan kirinya pula dilepaskan di atas lutut. (Hadith sahih riwayat Muslim, Bab Sifat al-Julus fi al-Solah wa kaffaihi wada’a)

Khutbah
Sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Muslim ketika mana ‘Ammarah bin Ruaibah melihat Basyar bin Marwan mengangkat tangannya berdoa ketika berada di atas mimbar :

عُمَارَةَ بْنِ رُؤَيْبَةَ قَالَ رَأَى بِشْرَ بْنَ مَرْوَانَ عَلَى الْمِنْبَرِ رَافِعًا يَدَيْهِ فَقَالَ قَبَّحَ اللَّهُ هَاتَيْنِ الْيَدَيْنِ
لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَزِيدُ عَلَى أَنْ يَقُولَ بِيَدِهِ هَكَذَا وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الْمُسَبِّحَةِ


Maksudnya : “ Allah akan memburukkan kedua tangan itu, Aku telah melihat Rasulullah saw tidak menambah dengan jari ini, lalu beliau menunjukkan jari telunjukknya.
(Hadith sahih riwayat Muslim, Bab Tahfif al-Solah wa al-Khutbah)
Walaupun di sana ada ulama yang mengisyaratkan bahawa hadith ini adalah ketika memberi peringatan terhadap hadirin supaya mendengar khutbah, namun saya lebih tertarik dengan pendapat al-Tibrizi bahawa yang tepat adalah ketika berdoa di dalam khutbah dan dikuatkan lagi dengan tambahan lafaz2 drpd riwayat Ahmad, Tirmidhi dan Baihaqi.(rujuk kepada kitab Misykah al-Masabih ma’a syarhihi mura’ah al-Mafatih karyya al-Tibrizi)

Ulasan
Menjadi sunnah Baginda saw hanya mengangkat jari telunjuknya yang mulia ketika untaian kalimah doa dilafazkan. Ketika tasyahhud memang menjadi perbuatan solat kita, cuma antara sedar atau tidak bahawa fungsinya memohon sesuatu daripada Allah Azza wa Jalla. Ingatkah kita dengan doa2 yang diajarkan oleh Baginda saw ketika tasyahhud bahkan sehingga ada riwayat yang mengatakan pintalah apa sahaja yang dihajati sebelum memberi salam. Dalam riwayat lain pula mengatakan bahawa di sanalah tempat yang paling mustajab berdoa (doa bukan di dlm bhs melayu lbih selamt hany di dlm hati krn msih dlm situasi solat). Kemudian ketika khutbah yang kebanyakan khatib2 kita mengabaikan sunnah mulia junjungan Nabi saw.

Alangkah indahnya amalan kalau kita tahu fungsinya, insyaAllah, kita akan merasai manisnya ibadah lebih2 lagi apabila ungkapan2 doa itu kita ungkapkan sambil mengangkat telunjuk dengan penuh pengharapan dan rendah diri ketika berada di hadapanNya. Sekadar perkongsian, pembaca boleh merujuk kembali kepada mana2 penulisan yang berkaiatan supaya ianya lebih jelas lebih2 lagi ketika tasyahhud yang mana di sana adanya amalan2 sunnah lain baik perbuatan atau lafaz2 yang ditunjukkan oleh Baginda saw . Wallahualam..moga semua beroleh manfaat.
Read more...

Thursday, November 12, 2009

Syurga Untuk Yang Berjiwa Burung


Semestinya syurga menjadi tempat idaman setiap manusia siapa pun mereka, namun hakikat yang perlu diterima, tempat yang istimewa hanya untuk hamba2 yang istimewa. Alangkah beruntungnya kita apabila tersenarai di kalangan hamba2 Allah yang istimewa, dan itulah yang sentiasa kita harapkan.

Terasa unik apabila mendapati satu perumpamaan yang digunakan oleh Baginda saw menceritakan sifat bakal penduduk syurga iaitu hati mereka seperti jiwa sang burung. Melalui jalur Abu Hurairah ra Baginda saw bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ أَقْوَامٌ أَفْئِدَتُهُمْ مِثْلُ أَفْئِدَةِ الطَّيْرِ


Dari Abu Hurairah dari Nabi Muhammad saw bersabda : “akan masuk syurga kaum2 yang jiwa mereka seperti jiwa2 burung”
(Hadith sahih riwayat Muslim, bab masuk syurga kaum2 yang berjiwa seperti jiwa burung

Saya tertanya2 knp jiwa bakal penduduk syurga disamakan oleh Rasulullah saw seperti jiwa sang burung. Kebiasaannya setiap haiwan yang disebut oleh Allah dan Rasulnya baik dalam quran atau hadith mempunyai keistimewaan yang tersendiri.Emm..apa yang ada pada diri seekor burung nie?? Saya menjumpai kebanyakan ilmuan islam antaranya Imam al-Nawawi, al-Suyuti, Ibn al-Jauzi, dan abd al-Rauf al-Munawi ketika membahaskan hadith ini menyifatkan burung mempunyai jiwa yang lembut dan sangat jernih.

Emm..Saya memandang ke langit, melihat burung bebas berterbangan, seronok gaya mereka, bersiul-siulan, riang dan gembira, mereka langsung tidak menghiraukan dunia. Ada juga yang berkicauan merdu sambil bermain2 air ditepian sungai, sekali sekala membenamkan sebahagian badan ke dasar sungai menyegarkan tubuhnya yang kecil. Emm..gayanya cukup tenang dan sangat meriangkan..mungkin inilah natijahnya daripada kehalusan dan kejernihan jiwa mereka.

Dalam ketenangan hidup sang burung, kelihatan juga haiwan ini begitu berwaspada dalam menyusun langkah, sesuai dengan ciri2nya sebagai haiwan kecil yang sering dijadikan mangsa. Kewaspadaannya sangat nampak apabila berhadapan dengan pemangsa.Dari udara mereka sudah mula memerhati keadaan sekelilingnya sebelum mendarat untuk memastikan benar2 tempat tersebut selamat daripada ancaman.

Mungkin begitulah kehidupan bakal penduduk syurga, jiwa dan naluri yang sangat lembut dan jernih. Hati yang bersih dan jernih seperti jiwa sang burung menyebabkan mereka mudah menangis apabila diberitakan kedahsyatan api neraka. Melonjak riang mendengar khabar gembira keindahan syurga. Relong hatinya mudah tersentuh tatkala bersimpuh munajat di hadapan Allah, dengan penuh tawadhu’ dan khudu’ mereka memohon maghfirah dariNya. Mereka damai dengan perintah dan arahan Allah. Sentiasa berwaspada dengan tipu daya dunia dan sangat risau kalau2 dunia mempengaruhi jiwa ’ubudiah kepada Pencipta. Saya melihat inilah menifestasi daripada sifat taqwa seorang mu’min mengharungi kehidupan dunia yang penuh cabaran.

Barangkali inilah maksud daripada hadith ini. Wallahulam, saya serahkan kepada Allah dan RasulNya. Moga hati manusia seperti jiwa sang burung yang sudah pasti menjadi rebutan pintu2 syurga..
Wallahulam
Read more...

Tuesday, November 10, 2009

Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah rah.

Biografi Ibn Qayyim al-Jauziah

Nama penuh beliau ialah Syams al-Din Abu ‘Abd Allah bin Muhammad bin Abu Bakr bin Ayyub bin Sa‘id bin Hariz al-Zar‘i al-Dimasyqi . Al-Zar’i adalah nisbah kepada sebuah perkampungan di dareah Hauran yang bernama Zar’, yang mana sekarang dipanggil sebagai perkampungan Azra’. Beliau sangat terkenal dengan panggilan Ibn Qayyim al-Jawziyyah. Iaitu nisbah kepada sebuah sekolah yang dibangunkan oleh Muhyiddin Abu al-Mahasin Yusof bin ‘Abd Rahman bin ‘Ali bin al-Jauzi dan ayahnya adalah salah seorang yang membangunkan (Qayyim) sekolah itu.

Beliau dilahirkan pada 7 Safar 691 H bersamaan 20 Januari 1292 M di Kampung al-Zar‘i, Damsyiq, Syria. Dan telah meninggal dunia pada 13 Rejab tahun 751 H pada waktu isyak ketika umurnya menjangkau 60 tahun.


Kehidupan Ibn Qayyim al-Jauziyyah

Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dilahirkan setahun selepas kemenangan muslimin ke atas tentera salib. Selama tempoh 2 kurun lamanya, peperangan sengit berlaku antara muslimin dan tentera salib. Keadaan yang begitu mendesak sehingga tentera salib terpaksa meminta bantuan daripada Eropah untuk membantu mereka mengalahkan tentera muslimin. Namun, dengan pertolongan daripada Allah s.w.t. kemenangan telah berpihak kepada tentera muslimin

Walaupun umat islam baru menyusun tapak membina semula ketamadunan setelah mengalami peperangan yang dahsyat, tetapi mereka tidak melupakan ilmu pengetahuan, bahkan Imam Ibn Kathir (m. 774 H) mencatatkan bahawa Ibn Qayyim hidup dalam suasana keilmuan dan dibesarkan oleh bapa yang sangat mementingkan ilmu pengetahuan. Ketika itu, kemunculan pusat pengajiian ilmu begitu memberansangkan. Para ulama memainkan peranan yang besar dalam menyebarkan pelbagai disiplin ilmu di pusat-pusat pengajian yang ditubuhkan dan dalam masa yang penghasilan karya-karya tidak dilupakan sehinggakan ketika itu menyaksikan perkembangan karya yang begitu memberansangkan.


Guru-gurunya


Ayahnya yang mahir dalam ilmu hisab dan Faraid merupakan gurunya yang pertama yang mengajar ilmu hisab dan Faraid. Setelah beliau selesai belajar dengan bapanya, beliau kemudiannya di hantar berguru dengan ulama’-ulama’ lain di zamannya. Sehinggalah beliau dapat menguasai pelbagi disiplin ilmu dengan kefahaman yang benar. Boleh mentarjihkan yang benar dan yang salah. Beliau sangat mencintai ilmu pengetahuan, beliau mengumpul kitab-kitab, membaca, menghafal, dengan penuh ketekunan.

Beliau mempelajari ilmu hadith daripada al-Syihab al-Nablusi al-‘Abir, al-Qhadi Taqi al-Din Sulaiman, Abu Bakar bin Abd al-Daim, Ismail bin Maktum, Fatimah binti Jauhar dan ramai lagi yang hidup pada peringkat mereka.

Selain itu, beliau turut mempelajari Bahasa Arab dengan berguru kepada al-Majd al-Tunisi ( m. 718 H ), dan Abi al-Fath al-Ba’li( m. 709 H ). Dalam bidang Usul al-Din dan Usul al-Fiqh pula, beliau berguru kepada al-Saffy al-Hindi. dan berguru juga dengan Ibn Taymiyyah (m. 728 H )dalam bidang fiqh dan Fara’id.
Kebanyakan guru-gurunya, Ibn Taymiyyah adalah seorang yang sangat memberi kesan dalam kehidupan Ibn Qayyim, sehinggakan beliau pernah dipenjara bersama gurunya ini disebabkan mempertahankan pendirian gurunya.

Murid-muridnya

Ibn Qayyim berjaya melahirkan ramai tokoh-tokoh terkenal dalam pelbagai bidang. Antara yang dapat penulis bariskan di sini adalah :

i) Ibn Kathir. Nama penuh beliau ialah ‘Imad al-Din Isma‘il bin ‘Umar bin Kathir bin Zar‘i al-Basri al-Dimasyqi. Terkenal sebagai pengarang kitab Tafsir al-Qur’an al-Azim dan kitab sejarah al-Bidayah wa al-Nihayah
ii) Ibn Rajab al-Hanbali. Nama penuh beliau ialah Zayn al-Din Abu al-Farj ‘Abd al-Rahman bin Syihab al-Din Ahmad al-Baghdadi. Terkenal sebagai pengarang kitab al-Dhayl ‘ala Tabaqat al-Hanabilah dan kitab syarah Sahih Bukhari iaitu Fath al-Bari.
iii) Al-Fayruzabadi. Nama penuh beliau ialah Muhammad bin Ya‘qub bin Muhammad Muhy al-Din Abu Tahir al-Fayruzabadi al-Syafi‘i.
iv) Al-Muqari. Nama penuh beliau ialah Muhammad bin Muhammad bin Ahmad bin Abi Bakr al-Quraisyi al-Muqari al-Tilmathani.
v) Al-Ghazi. Nama penuh beliau ialah Muhammad bin Muhammad bi al-Khidr al-Ghazi al-Syafi' i.
vi) Syamsuddin Muhammad bin ‘Abd al-Qadir al-Nablisi, penulis kitab Mukhtasar Tabaqat al-Hanabilah oleh Abi Ya’la.


Mazhab


Ibn Qayyim adalah bermazhab Hanbali, namun apa yang perlu ditekankan di sini adalah beliau seorang yang tidak taksub dengan mazhab. Baginya, dia akan berjalan di atas kebenaran dan tidak akan melihat kepada individu. Selain itu, kita dapat melihat bagaimana Imam Ibn Qayyim sentiasa mengajak masyarakat supaya bebas dan tidak jumud dalam berfikir. Memerangi taklid buta

Karya Ibn Qayyim al-Jauziah

Karya-karya ibn Qayyim begitu banyak sehinggakan al-Zirikli menyebut di sana terdapat sebanyak 32 buah kitab. Bahkan al-Ghumari menyebut terdapat sebanyak 29 buah karya yang diterbitkan dan masih terdapat sebanyak 35 manuskrip-manuskrip yang tidak di tahqiq dan diterbitkan. Di sini penulis hanya menyebut beberapa sahaja karya beliau yang terkenal.

i) Miftah Dar al-Sa‘adah wa Mansyur Wilayah al-‘Ilm wa al-Iradah. Ia merupakan kitab yang membincangkan tentang ilmu aqidah.
ii) Zad al-Ma‘ad fi Hadyi Khair al-‘Ibad. Ia merupakan kitab yang membincangkan tentang ilmu hadith.
iii) Madarik al-Salikin. Ia merupakan kitab yang membincangkan tentang ilmu tasawwuf.
iv) Jala’ al-Afham fi al-Salah wa al-Salam ‘ala Khayr al-Anam. Ia merupakan kitab yang membincangkan kaedah berselawat dan hukum-hakam yang berkaitan tentang bacaan di dalam selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
v) Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyah ‘ala Ghuzwah al-Firqah al-Jahmiah.
vi) Bada’i al-Fawaid.
vii) Tuhfah al-Maudud fi Ahkam al-Maulud
viii) Al-Ruh

Pujian Ulama

Karya al-Bidayah wa al-Nihayah karangan Ibn Kathir (m. 774 H) dalam intonasi yang menarik memberi pujian kepada Ibn Qayyim dengan katanya :
“Ibn Qayyim adalah seorang ulama yang menguasai pelbagai disiplin ilmu pengetahuan, termasuklah dalam ilmu Tafsir, Hadith dan Usul. Beliau mempunyai ramai murid-murid yang tidak jemu-jemu datang kepadanya malam ataupun siang, akhlaknya tersangat mulia, tidak pernah menyakiti orang lain, dan aku tidak pernah tahu orang yang alim yang paling kuat beribadah kecuali Ibn Qayyim.”

Ibn Rejab (m.796 H) sebagai salah seorang muridnya berkata :
“Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah adalah seorang yang kuat beribadah, tahajjud dan memanjangkan munajatnya bagi mencapai tujuan cinta ilahi. Aku tidak pernah lihat seorang pun sepertinya. Aku juga tidak nampak orang lain yang lebih luas ilmu daripadnya, tidak ada seorang pun yang dapat menandingi pengetahuannya mengenai ilmu al-Quran, al-Sunnah dan hakikat iman. Dia bukanlah maksum, tetapi seolah-olah aku lihat dia seoarng yang maksum.”

Al-Suyuti (m. 911 H) turut menukilkan pujiannya terhadap Ibn Qayyim, kata beliau :
“Beliau adalah seorang ulama besar dalam tafsir, hadith, ilmu furu’ dan usul serta bahasa arab.”

Kata Qadhi al-Qudhah ‘Abd al-Rahman al-Tafhani al-Hanafi :

“Murid kepada Ibn Taymiyyah ini (Ibn Qayyim) karya-karyanya telah menerangi serata alam.”
Read more...

Imam Abu Hajjaj al-Mizzi rah.

Abu Hajjaj al-Mizzi

Nama penuh beliau Abu al-Hajjaj Yusof ibn al-Zaki ‘Abd. Rahman b. Yusuf bin ‘Abd Malik al-Quda’i al-Kalbi al-Dimasshqi. Walaupun begitu beliau lebih dikenali dengan gelaran al-Mizzi. Gelaran ini disandarkan kepada kampung halamannya yang bernama al-Mizzah iaitu sebuah perkampungan besar yang terletak di tengah-tengah Taman Damsyiq. Beliau telah dilahirkan di luar bandar Halab pada tanggal malam 10 Rabi’ al-akhir pada tahun 654 hijrah .


Pendidikan

Menjadi tradisi ilmuan silam memulakan pendidikan mereka dengan menghafaz al-Quran, dan tradisi mulia ini turut disambung oleh Abu Hajjaj al-Mizzi. Beliau memulakan menghafaz dan mendalami ilmu al-Quran sejak kecil lagi , selain itu turut mempelajari ilmu bahasa dan tasrif.

Pengajian hadith bermula ketika beliau berusia 21 tahun, walaupun agak lewat, namun kesungguhannya menggali mutiara ilmu, menjadikannya seorang yang sangat pakar terutamanya dalam bidang ini. Permulaan pengajiannya adalah daripada kitab al-Hilyah oleh salah seorang gurunya iaitu Ahmad ibn Abu al-Khair salamah b. Ibrahim al-Dimashqi (m 678 H) pada tahun 675 H. Disamping itu, beliau turut belajar musnad Ahmad, kutub al-Sittah, mu’jam al-Tabarani, al-Ajza’, al-Tabarzadiah dan al-Kindiah. Mempelajari juga sahih muslim daripada al-Aqasim b. Abu Bakar b. Ghanimah al-Irbili.

Kembara ilmiah

Kecintaan yang begitu mendalam terrhadap ilmu pengetahuan mendesak beliau untuk mengembara ke seluruh pelusuk negeri. Antara negara-negara yang telah dijejaki dalam pencarian ilmu pengetahuan adalah Mesir, Iskandariah, Halab, Hamah, Hims, Ba’labak, Nablus dan banyak lagi.

Pengembaraannya diteruskan sehinggalah sampai ke Mekah dan Madinah. Sepanjang berada di Mekah dan Madinah, beliau telah menemui beberapa orang guru yang mashyur seperti al-‘Izz ‘Abd. ‘Aziz al-Harawi, Abu Bakar al-Anmati, dan Ghazi al-Halawi. Pertemuan dengan manusia hebat ini digunakan sebaiknya untuk mendalami ilmu pengetahuan.

Guru-gurunya

Pengembaraan ilmiah dimanfaatkan sebaiknya, pertemuan beliau dengan guru-gurunya dicatatkan seperti berikut :

1) Ahmad b. Abu al-Khair Salamh b. Ibrahim al-Dimashqi
2) Al-Aqasim b. Abu Bakar b. Ghanimah al-Irbili
4) Ibn Syaiban
6) Al-Syeikh Syams al-Din Ibn Abu Umar
7) Fakhr al-Din al-Bukhari
8) Ibn ‘Allan
9) Abu Bakr al-Anmati


Murid-murid


Abu Hajjaj al-Mizzi telah menjadi tumpuan masyarakat ketika itu, terutamanya mereka yang ingin mendalami disiplin ilmu hadith. Beliau telah melahirkan ramai murid-murid yang sangat berpengaruh, dan kebanyakannya terdiri daripada teman-temannya sendiri. Antaranya adalah :

1) Ibn Taymiyyah al-Harrani (728H)
2) Syamsuddin al-Dhahabi (748 H)
3) Taqi al-Din al-Subki (756 H)
4) ‘Alam al-Din al-Birzali (739 H)
6) Imad al-Din Ibn Kathir (774 H)
7) al-Dimasyqi
8) Sayyid al-Nas al-Ya’mari (m. 734 H)

Pandangan Ulama terhadap beliau

Imam al-Dimasyqi menukilkan pujian salah seorang murid Abu Hajjaj al-Mizzi iaitu ‘Alam al-Din :
“Beliau seorang yang sangat kuat membaca, seorang yang terkenal dengan ilmu bahasa. Baik hati, lemah lembut dan tawadhu’. Beliau adalah seorang Imam hadith, alim terhadap nama-nama rijal dan nasabnya, sangat mengetahui sejarah dan masyarakat sentiasa menjadikannya sebagai rujukan.”

Al-Dhahabi pula memuji Abu Hajjaj dengan kata-katanya :

“Beliau adalah seorang yang terpercaya, seorang yang tinggi ilmunya, baik akhlaknya, pendiam, lemah lembut, sangat merendah diri, banyak menghabiskan masa dengan masyarakat..”

Salah seorang muridnya iaitu Imam Fath al-Din Abu al-Fath bin Sayyid al-Nas al-Ya’mari memuji Al-Mizzi :
“ Aku telah menemui seorang yang sangat pakar dalam ilmu ini (hadith) di Damsyiq. Beliau adalah Imam al-Mizzi. Luas ilmu pengetahuannya sehinggakan beliau mengetahui setiap perawi baik di kalangan arab ataupun bukan, orang mesir ataupun luar, sangat berpegang dengan peninggalan para salaf al-soleh, bersungguh-sungguh mempertahankan kemurnian sunnah..”


Kematian Abu Hajjaj al-Mizzi

Al-Hafiz Abu Hajjaj al-Mizzi dipanggil ilahi pada hari sabtu 12 safar 742 H ketika usianya menjangkau 88 tahun. Imam Ibn Kathir menceritakan saat-saat kematian seorang Imam ulung ini dalam kitabnya al-Bidayah wa al-Nihayah :
”Beberapa hari sebelum bapa mertuanya Abu Hajjaj al-Mizzi pergi dijemput ilahi, beliau masih lagi aktif bertemu masyarakat dan memperdengarkan hadith. Sehinggalah pada hari jumaat, 11 safar setelah memperdengarkan hadith kepada masyarakat, beliau masuk kerumahnya untuk berwudhuk bagi menunaikan solat jumaat. Namun ketika itu perutnya mengalami kesakitan yang teramat sangat dan kami menyangka kesakitan itu kerana taun. Keadaan yang sangat lemah itu menyebabkan beliau tidak mampu untuk hadir menunaikan solat jumaat pada hari itu. Setelah selesai daripada solat aku (Ibn Kathir) pergi menemuinya dari bertanya akan keadaannya, lalu beliau mengulangi ucapan tahmid berulang kali. Kemudian beliau memberitahu akan keadaannya yang uzur.

Kesakitannya berlarutan sehinggalah waktu zuhur keesokannya (sabtu). Dalam keadaan tenat itu, beliau gagahkan diri bertayammum dan terus menunaikan solat zuhur dalam keadaan mengiring. Dalam solatnya beliau membaca ayat kursi belum sempat menghabiskan ayat tersebut ruhnya diambil oleh Allah.

Keesokannya (ahad) barulah jasadnya disembahyangkan di masjid al-Umawyy, Saat kematian ulama agung ini menyaksikan kehadiran para Qudhat, pembesar-pembesar negara, dan seluruh masyarakat. Jenazahnya telah disembahyang dan diimami oleh muridnya iaitu Taqi al-Din al-Subki, kemudian jasadnya dikebumikan di perkuburan al-Sufiah, bersebelahan dengan kubur isterinya dan berhampiran dengan kubur Imam Ibn Taymiyyah.
Read more...

Monday, October 26, 2009

Beramal Dengan Hadith Dhaif Dalam Kes Fadhail 'amal

Jumhur ulama telah bersepakat bahawa hadith dhaif tidak boleh digunakan dalam urusan agama yang melibatkan hukum-hakam. Namun, di sana timbul persoalan, adakah boleh beramal dengan hadith yang dhaif dalam kes targhib wa tarhib /fadhail ’amal (kelebihan amalan)? Perbahsan begini begitu penting dalam rangka memelihara kemurnian sunnah nubuwwah.

Sepanjang penelitian terhadap beberapa penulisan, di dapati di sana terdapat beberapa pendapat mengenai penggunaan hadith dhaif dalam kes targhib wa tarhib/Fadhail ’amal. Ringkasannya seperti ini :

1) Tidak bolek beramal secara mutlak. Antara yang berpendapat seperti ini adalah Imam Bukhari, Muslim, Ibn Hazm, dll
2) Boleh beramal dengan hadith dhaif antara yang berpendapat sedemikian adalah Imam Ahmad
3) Boleh beramal tetapi bersyarat. Inilah pendapat Ibn Hajar al-Asqalani antaranya.

Pendapat yang mengatakan bahawa boleh beramal kebanyakannya daripada ulama2 mutaakhirin (terdahulu). Sesuatu yang penting untuk dibincangkan di sini adalah pembahagian sahih, hasan dan dhaif wujud setelah diperkenalkan oleh Imam al-Tirmidhi (m. 279 H). Sebelum itu, pembahagiannya terbatas kepada sahih dan dhaif sahaja. Imam Ahmad (m. 241 H) yang mengatakan boleh beramal dengan hadith dhaif dalam fadhail ’amal adalah perlu ditafsir semula. Mungkin pendapat Imam Ahmad itu adalah hadith hasan yang terdapat sekarang dan bukannya dhaif.

Manakala ulama2 yang mengharuskan penggunaan hadith dhaif dalam fadhail ’amal dengan syarat memerlukan penilitian yang mendalam terhadap syarat2 yang dikenakannya. Seperti 3 syarat yang dikenakan oleh Ibn Hajar iaitu hadith tersebut bukanlah hadith yang terlalu lemah, berada dalam dasar umum (ada riwayat2 lain yang menyokong atau tidak bercanggah dengan al-Quran dan Sunnah yang sahih), dan tidak beriktiqad bahawa ianya datang daripada Rasulullah saw. Ketiga-tiga syarat ini apabila didalami, seolah-olah hadith tersebut telah menjadi hasan li ghai rih, dan bukan lagi dhaif.

Kesimpulannya :
Setelah kita melihat beberapa aspek penting terhadap pendapat2 ulama, lebih selamat kiranya mengambil pendapat2 yang menolak menggunakan hadith dhaif.
Sebagai seorang mukmin yang mencintai Rasulullah saw, target hidup kita seboleh mungkin ingin mengikuti setiap langkah kekasih Allah ini. Namun, hadith dhaif adalah riwayat yang masih diragui kesahihannya. Adakah benar daripada Rasulullah saw ataupun bukan. Walaupun dalam kes targhib wa tarhib kerana mana mungkin boleh kita katakan sesuatu yang langsung tidak pernah disabdakan oleh Baginda saw. Kalaulah begitu, ianya telah termasuk dalam golongan yang disediakan tempat duduknya di neraka. Selain itu, kenapa perlunya kita membezakan antara hukum hakam dan tarhib wa targhib? Sedangkan kedua2nya adalah sebahagian daripada agama. Kalaulah dalam isu hukum hakam kita sepakat tidak boleh gunakan hadith dhaif, kenapa tidak dalam kes targhih wa tarhib. Lagipun, hadith sahih dan hasan dalam kes ini masih banyak dan hanya kita yang tidak mencarinya. Itu lebih selamat daripada terjatuh dalam golongan yang mendustakan Rasulullah saw.Moga ALLAH selamatkan kita daripada kepanasan api neraka..
WaLLahualam.....
Read more...

Saturday, October 24, 2009

Terbalik Tangan Ketika Mohon Tolak Bala

Sudah menjadi satu tradisi masyarakat melayu terutamanya di Malaysia iaitu menterbalikkan tangan ketika berdoa memohon dijauhkan bala. Di manakah sumber amalan ini??
Apabila diteliti, rupanya di sana terdapat satu riwayat yang menjelaskan keadaan ini :

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِك أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَسْقَى فَأَشَارَ بِظَهْرِ كَفَّيْهِ إِلَى السَّمَاء

Maksudnya :
“Sesungguhnya Nabi SAW ketika “istisqa” (memohon hujan) menunjukkan belakang kedua tangannya ke arah langit”
(Hadith Sahih, Riwayat Muslim, bab mengangkat kedua tangan ketika berdoa sewaktu istisqa’)

Umumnya, hadith ini menjelaskan bahawa seorang sahabat yang menyaksikan keadaan itu iaitu Anas bin Malik menceritakan bagaimana keadaan Rasulullah saw berdoa ketika istisqa’(memohon hujan).

Setelah diteliti, beberapa pendapat ulama antaranya Imam al-Nawawi dan al-San’ani berpendapat bahawa sunnah menterbalikkan tangan ketika berdoa memohon dijauhkan bala bersandarkan dalil ini. (Lihat kepada Syarah Muslim oleh al-Nawawi dan Subul al-Salam oleh al-San’ani)

Walaupun begitu, ada juga ulama yang berpendapat sebaliknya, antaranya Ibn Taymiyyah dan Ibn Rejab. Mereka berpendapat bukan begitu apa yang dimaksudkan oleh Anas bin Malik. Bagi mereka apa yang dimaksudkan oleh Anas bin Malik adalah Rasulullah mengangkat kedua tangannya terlalu tinggi sehinggakan belakang tangannya terhala ke arah langit. (Lihat kepada Fath al-Bari oleh Ibn Rejab dan al-Mustadrak ’ala Majmu’ al-Fatawa oleh Ibn Taymiyyah)

Mari sama-sama kita teliti, apakah maksud sebenar yang ingin di sampaikan oleh Anas bin Malik. Asas kita adalah hadith Anas bin Malik riwayat Muslim ini.

Ditinjau kepada dirayah al-hadith (fiqh hadith), di dapati kalimah yang digunakan oleh Anas bin Malik adalah (asyara ila) iaitu ’menunjukkan kepada’. Perkataan ’tunjuk’ beerti mengarahkan jari telunjuk kepada sesuatu perkara. Dalam konteks hadith ini, Rasulullah saw menunjukkan (mengangkat dengan tinggi) tangannya ke arah langit.

Ditinjau lagi kepada riwayat lain ada dilaporkan :

حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ أَنَّ أَنَسًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ حَدَّثَهُمْ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَرْفَعُ يَدَيْهِ فِي شَيْءٍ مِنْ دُعَائِهِ إِلَّا
فِي الِاسْتِسْقَاءِ فَإِنَّهُ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَتَّى يُرَى بَيَاضُ إِبْطَيْهِ

Maksudnya : “ Nabi SAW tidak mengangkat kedua tangannya ketika berdoa kecuali dalam istisqa’. Sesungguhnya Baginda mengangkat kedua tangannya sehingga kelihatan putih ketiaknya.” (Hadith Sahih riwayat Bukhari, bab sifat Nabi saw)

Kesimpulan awal kita ketahui bahawa Rasulullah saw ketika istisqa’ berdoa dengan mengangkat tinggi tangan mulia Baginda saw ke arah langit sehingga menampakkan putih ketiaknya.

Tetapi adakah seperti yang ditafsirkan oleh Imam al-Nawawi (menterbalikkan tangan) ataupun seperti pendapat Ibn Rejab (mengangkat terlalu tinggi sehigga belakang tangan terarah ke langit)?

Diteliti dengan mendalam lagi, dijumpai pula di sana riwayat lain yang berkaitan doa, iaitu Rasulullah menyuruh kita berdoa menggunakan perut tangan dan bukanlah belakang tangan. Kita lihat riwayat ini :


حَدَّثَنَا أَبُو ظَبْيَةَ أَنَّ أَبَا بَحْرِيَّةَ السَّكُونِيَّ حَدَّثَهُ عَنْ مَالِكِ بْنِ يَسَارٍ السَّكُونِيِّ ثُمَّ الْعَوْفِيِّ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا سَأَلْتُمْ اللَّهَ فَاسْأَلُوهُ بِبُطُونِ أَكُفِّكُمْ وَلَا تَسْأَلُوهُ بِظُهُورِهَا

Maksudnya : “Rasulullah s.a.w bersabda : Apabila kamu meminta kepada Allah (berdoa) maka mintalah dengan perut tangan kamu, dan jangan kamu meminta menggunakan belakang tangan” (Sunan Abu Dawud, bab al-Dua’, Al-Albani meletakkan hadith ini sebagai Hasan Sahih, lihat kepada Sahih wa al-Dhaif Sunan Abi Dawud)


Setelah meneliti riwayat yang berkaitan dan bahasa, kecenderungan untuk memilih pendapat Ibn Taymiyyah dan Ibn Rejab lebih kuat. Bahkan, Ibn Taymiyyah menyimpulkan bahawa riwayat yang melarang menggunakan belakang tangan ketika berdoa adalah penyelesaian kepada kes ini.

Kesimpulannya, tafsiran yang paling hampir terhadap perkataan Anas bin Malik adalah bukanlah menterbalikkan tangan, tetapi belakang tangan terarah ke langit disebabkan mengangkat tangan terlalu tinggi. Cara berdoa seperti inilah disebut oleh Ibn Abbas sebagai Ibtihal.

Wallahualam… Read more...

Saturday, August 22, 2009

Marhaban Ya Ramdhan

Sekali lagi Ramadhan hadir dalam hidup kita. Satu bulan yang dianugerahkan padanya seribu satu kerahmatan, Bulan keampunan daripadaNya, bulan yang digandakan amalan sunat seperti amalan fardhu dan amalan fardhu sehingga 70 kali ganda dan lebih daripada itu. Inilah bulan kesabaran, bulan mujahadah jiwa yang tentunya syurga balasan bagi hamba-hambaNya yang berjaya, bulan yang dibukakan pintu-pintu raudhah syurga seluas-luasnya, ditutup serapat-rapatnya jahannam dan sudah pasti bab al-Rayyan terbuka luas untuk insan yang berpuasa dengan penuh kesedaran dan keinsafan. Inilah juga bulan yang padanya terdapat satu malam yang dipanggil al-Qadar yang sentiasa diidam-idamkan oleh para solehin yang sangat merindui Allah s.w.t.

Ramadhan datang dengan sinaran seperti sinaran pagi yang menerangi waktu dhuha. Kehadirannya membawa kerahmatan kepada seisi alam. Namun, berapa ramai manusia yang dapat mengecapi kemanisan Ramadhan. Bahkan hanya puluhan daripada berbilion hamba-habaNya yang menyedari dan menyambut kedatangan Ramadhan seperti generasi sahabat dan aulia’Nya. Betapa gembiranya mereka dengan kedatangan Ramadhan seperti menerima sebuah hadiah daripada sang kekasih, menangisi pemergian Ramadhan seperti hadiah daripada sang kekasih diambil kembali. Malam-malam Ramadhan dihiasi dengan ibadah dan munajat rindu kepada Yang Esa, siangnya pula berusaha sebaik mungkin memenuhi tuntutan Ramadhan, lisan yang tidak kering dengan dzikrullah sepanjang hari jauh sekali mencaci hamun, tangan yang semakin laju menghulurkan bantuan seperti lajunya angin taufan walaupun diri sendiri perit, mereka gagah dan bersemangat mengangkat senjata melawan musuh di kala seruan jihad memanggil sehingga melupakan lapar dan panas Ramadhan. Betapa manis dan hebatnya Ramadhan di sisi mereka kerana mereka yakin dengan janji Allah. Lapar dan letih mereka adalah untuk Allah, dan Allahlah yang akan membalasnya, Mereka inginkan dua kegembiraan yang dijanjikan kegembiraan berbuka dan lebih-lebih lagi apabila dijanjikan kegembiraan bertemu Ilahi.

Sedaya upaya, hiasilah ramadhan sebaik mungkin. Penuhi hari-hari mulia ramadhan dengan alunan bacaan al-Quran kerana di bulan inilah al-Quran diturunkan, dan di bulan inilah juga Rasulullah s.a.w. bertadarrus bersama jibril memperelokkan bacaannya. Bangkitkan semula semangat generasi sahabat menyambut kedatangan Ramadhan, semarakkan kembali suasana kegembiraan yang pernah dirasai oleh generasi tabi’in tatkala kehadiran bulan mulia ini. Nikmatilah Ramadhan kali ini, kerana mungkin inilah Ramadhan yang terakhir untuk kita. Read more...

Tuesday, August 18, 2009

Menjejaki Kehidupan Para Salafussoleh

Kebetulan semester ni perbincangan saya di kelas berkisar Karya-karya Utama Dalam Pengajian al-Quran dan al-Hadith, secara tidak langsung memberi titik permulaan kepada saya mengenali sumbangan ulama-ulama silam terhadap dunia islam khususnya dalam pengajian al-Quran dan al-Hadith. Walaupun perbincangan kami lebih memusat kepada metodologi karya-karya ulung dalam bidang ini, namun sepintas lalu kami turut menjejaki kehidupan penulis karya-karya berharga ini. Sungguhpun hanya sepintas lalu, tetapi saya dapat rasakan begitu berharga apabila dapat mengenali manusia-manusia mulia ini.

Tidak tahu bagaimana untuk saya luahkan sumbangan mereka terhadap dunia islam. Semampu mana yang dapat, saya cuba menyelami kehidupan mereka, sungguh, kehidupan mereka tersangat ajaib. Seolah-olah mereka hidup beratus tahun lamanya, sedangkan purata kehidupan mereka sekitar umur Rasulullah s.a.w.. Tidak dapat saya bayangkan, mereka dapat menyiapkan berpuluh-puluh kitab bahkan beratus-ratus kitab yang setiap satu mempunyai belasan jilid dan setiap jilid sudah pasti ratusan halaman. Seperti bumi yang terbentang luas dilipat untuk mereka, seolah-olah waktu terhenti memahami kehendak mereka, dunia seakan tergamam dan tunduk kepada mereka.

Ibn Qayyim al-Jauziyyah seorang murid kesayangan Ibn Taymiyyah mengarang 66 buah kitab yang kebanyakannya menjadi rujukan cendiakawan kini. Karya-karya beliau seperti al-Ruh karya yang menengahkan konsep ruh, Zad al-Ma’ad sebuah karya yang menghimpunkan ribuan hadith mengenai kehidupan harian muslim, kitab al-Tibyan fi Aqsam al-Quran kitab yang berjaya menonjolkan keunikan ungkapan sumpah dalam al-Quran, dan pelbagai lagi kitab hasil tulisan beliau.

Kecintaan mereka terhadap ilmu pengetahuan sangat luar biasa, Sepertimana Zarkashi sanggup ke kedai buku setiap hari hanya untuk menyalin ilmu di situ, perasaan malu bukan lagi persoalannya, yang penting ilmu yang menjadi tuntutan setiap muslim diperolehi. Sehingga sekarang kitabnya al-Burhan fi Ulum al-Quran menjadi tatapan serta rujukan dalam mencari hikmah kalam Ilahi. Mereka bermusafir beribu batu jauh dari kampong halaman kerana rindu kepada cahaya ilahi. Di mana cahaya itu bersinar, pasti mereka akan sampai ke situ. Imam Fakhruddin al-Razi yang terkenal dengan kitab Tafsir Mafatih al-Ghaib bermusafir mencari ilmu pengetahuan dan setiap pengembaraannya mencari ilmu dirumuskan dalam sebuah kitab yang diberi judul Munzarat Fakhruddin al Razi fi Bilad Ma Wara al-Nahar

Kehidupan manusia-manusia ajaib ini sangat mulia, kehidupan yang sementara dihayati sebaiknya, tidak hanya beruzlah memencil diri menulis dan mengarang, tetapi membahagikan masa bertemu masyarakat, memberi peringatan kepada masyarakat, setiap untaian-untaian kalimah yang keluar daripada mulut mereka memberi manfaat kepada alam, tidak keterlaluan sekiranya saya katakan mereka berjaya mendidik generasi masyarakat di zaman itu mengenal Allah, mengenali hakikat kehidupan, tahu erti syurga serta berusaha mendapatkannya bahkan berusaha menjauhi kepanasan neraka. Sepanjang perbincangan ini, terlalu jauh saya rasakan dengan kehidupan seperti itu, seperti bumi dan langit atau lebih daripada itu lagi.

Sekali lagi terusik hati saya melihat betapa hampirnya mereka dengan Allah. Hubungan mereka dengan Allah seperti sang kekasih yang sangat merindui kekasihnya. Waktu malam sudah pasti hanya untuk Allah. Hati mereka sedikit tidak pernah lalai dari dzikrullah. Lekuk dahi mereka setelah merasa nikmat sujud di hadapan kekasih. Rukuk yang sangat panjang apabila berkomunikasi denganNya. Berlinangan air mata tatkala merintih rindu ingin berjumpa sang Kekasih. Begitu sekali cinta dan rindu mereka terhadap redha Ilahi. Hanya ini yang dapat saya gambarkan kehebatan kasih sayang mereka terhadap Allah. Itulah kemuncak seluruh ilmu mereka. Mereka curahkan segala-galanya di hadapan Allah demi mendapat kekhusyukkan di hadapanNya. Kata-kata yang tidak dapat saya lupakan apabila pujian Ibn Rejab terhadap Ibn Qayyim “ Aku tidak pernah melihat orang yang mempunyai ilmu yang lebih luas daripadanya, dia bukanlah ma’sum, tetapi seolah-olah aku melihat dia seorang yang ma’sum”

Inilah cebisan hidup manusia-manusia agung, Sungguh, merekalah insan yang sangat istimewa. Mereka berusaha mencari maksud taqwa dan iman dalam kehidupan. Hakikat hidup telah mereka temui, mereka berusaha menyebarkannya supaya masyarakat turut merasainya. Mereka berkomunikasi dengan Kalam Ilahi sebaik mungkin, mengaplikasikan firman Allah : “Demi masa, sesungguhnya manusia hidup dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran”

“dan bertaqwalah kamu kepada Allah, Nescaya Allah yang akan mengajar kamu”.

Inilah kemanisan dalam kehidupan beragama seorang muslim. Mudah-mudahan kita seperti mereka, para salafussoleh yang sentiasa mencari makna dalam kehidupan untuk sampai kepada redha Ilahi.
Read more...