BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 4, 2010

Manfaatkan Kegelapan Malam

Kata Saidina ’Ali ra:
Sesungguhnya aku telah menyaksikan kesan dari para sahabat rasuluLLah saw, aku tidak pernah melihat seorang pun spt mereka. Demi aLLah, pada waktu pagi rambut mereka kusut, berdebu, dan wajah2 mereka pucat, di antara mata mereka terdapat tanda seperti seorang musafir. Keadaan itu dek kerana mereka berjaga pada waktu malam membaca kitab aLLah, mereka rukuk dan sujud kepada aLLah. Jika nama aLLah disebut, bergetar hati mereka sebagaimana bergetarnya pohon pada hari terjadi angin kencang, lalu mata2 mereka mengalirkan air mata hingga membasahi pakaian2 mereka. (Hilyah al-Awliya’)

Ketika manusia lain sedang nyenyak dibuai mimpi, sang hamba pula sibuk bermunajat dengan Kekasihnya. Beginilah generasi MUTTAQIN. Ketenangan malam tidak dihabiskan hanya utk kerehatan diri, tetapi juga diperuntukkan utk aLLah Azza wa Jalla, khusus untukNya. Kerinduan, pengaduan, rintihan, masalah, segala-galanya dilepaskan sepuasnya dihadapan yang Maha Mendengar penuh pengharapan. Setiap patah yang keleuar dari bibirnta pasti didengari olehNya dan langsung tidak disia-siakan.

Sepotong hadith sahih yg diriwayatkan oleh Imam Bukhari, sabda Baginda saw: Tuhan kami yang maha suci lagi Maha Tinggi turun ke langit dunia ketika sepertiga malam, seraya berfirman: ”Siapakah yg berdoa kepadaKu, hingga Aku perkenankan doanya, siapakah yang memohon kepadaKu hingga aku mengabulkan permohonannya, dan siapakah yang memohon keampunan kepadaKu hingga aku mengampuninya.” (Riwayat Bukhari)

Manfaatkan kegelapan malam sebaik mungkin kerana di sana ada kelebihan yang aLLah limpahkan utk hamba2Nya. Generasi sahabat r.a serta salaf al-Soleh silam memenuhi ruang ini secermatnya krn keyakinan mereka yang menebal terhadap janji2 aLLah, natijahnya mereka cukup dikenali di langit dan di bumi krn kemuliaan yg dikecapi. Inilah sepatutnya yang kita lalui, raihlah peluang ini selagi masih diberi peluang bertemu dengannya kerana mungkin esok bukan lagi milik kita.

1 comments:

baincardin said...

Salam. tenkiuu for the info dan nak jadi pengikut kat sini ye. ^_^