BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 18, 2010

Rintihan Insan Berdosa, pasti diterima ALLAH


Sayyidul istighfar (Penghulu Istighfar) yang diajar oleh Baginda s.a.w. kepada umatnya:

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ


"Ya Allah, Engkau adalah Rabbku. Tiada tuhan selainMu. Engkau telah menciptakan aku, dan aku adalah hambaMu dan aku selalu berusaha menepati ikrar dan janjiku kepadaMu semampu daya yang aku miliki.
Aku berlindung kepadaMu dari keburukan perbuatanku. Aku mengakui betapa besar nikmat-nikmatMu yang tercurah kepadaku; dan aku tahu dan sadar betapa banyak dosa yang telah aku lakukan. Karenanya, ampunilah aku. Tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau"


Sesiapa yang membacanya pada waktu pagi dengan penuh keyakinan dan kesungguhan kemudian dia mati sebelum waktu petang, sesungguhnya dia termasuk di kalangan penghuni syurga, sesiapa yang membacanya pada waktu malamnya dengan penuh yakin dan bersungguh-sungguh, kemudian dia mati sebelum waktu pagi, sesungguhnya dia termasuk di kalangan penghuni syurga. (Riwayat Bukhari)

Note:
Lafaz istighfar ini cukup masyhur di kalangan kita, bahkan ramai di kalangan kita yang sudah menghafalnya. CUMA apa yang penting di sini adalah ISTIQAMAH melaksananya setiap hari pagi & petang serta PENGHAYATAN terhadap bait-bait yang dituturkan.

Sudah pasti istighfar ini memberi kesan kepada JIWA 'UBUDIYYAH seorang muslim sekaligus melayakkannya menjadi penghuni SYURGA.


WA ALLAH AL-MUSTA'AN.
Read more...

Friday, July 9, 2010

Wasiat Rasulullah saw kepada Mu'az bin Jabal


Suatu hari Baginda s.a.w. memegang tangan Mu'az bin Jabal, seraya berkata:
"Wahai Mu'az, Demi ALLAH, aku mencintaimu", lalu jawab Mu'az: "Demi ayahku dan ibuku, Demi ALLAH, aku juga mencintaimu wahai Rasulullah" Lalu Rasulullah bersabda: "aku wasiatkan kepadamu wahai Mu'az supaya jangan meninggalkan doa ini setiap kali selepas solat:

اَللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ


"Wahai ALLAH, bantulah aku untuk sentiasa mengingati-Mu, sentiasa bersyukur kepada-Mu, dan sentiasa memperbaiki ibadahku kepada-Mu."
(Diriwayatkan oleh Abu Dawud, al-Nasa'ie, Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban dan al-Hakim & disahihkan oleh al-Albani)


Beberapa Faedah daripada Hadith:


1) Galakan daripada Rasulullah saw kepada sahabat dan umatnya supaya sentiasa berusaha untuk mengingati ALLAH dalam semua keadaan, bersyukur kepadaNya, serta sentiasa memperbaiki ibadah mereka kepada ALLAH swt.

2) Doa ini mampu membawa manusia mengenali diri bahawa mereka hanyalah seorang 'HAMBA' dan sangat berhajat dengan BANTUAN serta PERTOLONGAN daripada ALLAH swt.

3) Metod dakwah Baginda saw ketika memberi nasihat kepada sahabat-sahabatnya adalah dengan menyentuh tubuh mereka. Ternyata cara sebegini dapat mengambil perhatian & mempengaruhi si pendengar.

4) Berkasih sayang KERANA ALLAH (Fillah) adalah salah satu sifat MU'MIN. Perasaan tersebut tidak sekadar diluahkan tetapi dibuktikan dengan tindakan antaranya sebutir nasihat. Matlamat CINTA cukup jelas iaitu ingin bersama-sama mengecapi KEMANISAN menjadi HAMBA kepadaNYA.

MOGA ALLAH MEMBERI TAWFIQ & PERTOLONGANNYA.
WALLAHU'ALAM.
Read more...