BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 9, 2010

Ucapan TAHNIAH kepada pasangan pengantin, Buktikan CINTA kepada RASULULLAH SAW

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِىَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا رَفَّأَ الإِنْسَانَ إِذَا تَزَوَّجَ قَالَ

بَارَكَ اللَّهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِى خَيْرٍ

Dari Abu Hurayrah r.a. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. apabila memberi ucapan tahniah kepada manusia yang berkahwin:

“Semoga ALLAH memberi keberkatan kepadamu (ketika dirimu bahagia dan harmoni), dan semoga ALLAH (tetap) memberi keberkatan ke atasmu (ketika keadaanmu bergolak), dan Semoga ALLAH mengumpulkan antara kamu berdua dalam kebaikan.”

(Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud, al-Tirmidhi, al-Hakim, al-Bayhaqi, disahihkan oleh al-Hakim, dan disepakati oleh al-Dhahabi, Ahmad Syakir mengatakan sanadnya kuat, perawinya dikalangan perawi al-Sahih.)


Faedah daripada Hadith:

1) SUNNAH Baginda Muhammad s.a.w. apabila mengucap tahniah kepada pasangan yang berkahwin : “BARAKALLAHU LAK WA BARAKA ’ALAYKA WA JAMA’A BAYNAKUMA FIL KHER.”. Hidupkanlah kembali SUNNAH mulia ini.


2) Ingatlah!!, Jangan sekadar mengungkapkannya kerana mengikuti sebuah lagu yang popular sekarang. (Maher Zain-Baarakallah). Tetapi ucaplah dengan baik dan penuh kemuliaan tanda CINTA kepada RASULULLAH saw dan SUNNAHNYA.


3) Hadith ini juga mengajar kita bahawa SEBAIK-BAIK UCAPAN tahniah adalah sebuah untaian “DOA”


4) Mengingatkan kita bagaimana hubungan sesama Muslim. Saling mendoakan kesejahteraan dan kebaikan sesama mereka. Rasulullah saw menjanjikan buat mereka yang mendoakan kebaikan kepada saudaranya tanpa pengetahuannya, bahawa kebaikan tersebut akan kembali kepadanya.


5) KEBERKATAN adalah kebaikan daripada ALLAH. Mintalah hanya kepada ALLAH Jalla wa ’Ala, kerana hanya ALLAH yang boleh memberi kebaikan kepada hamba-hambaNYA.


6) Hadith ini juga mengajar bahawa hubungan suami isteri ada pasang surutnya, Namun, kebaikan yang kita harapkan daripada ALLAH, bagaimana sekalipun keadaannya.

Wallahu’alam bi al-Sawab. Moga ALLAH memberi tawfiqNYA kepada kita semua.

0 comments: