BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, July 11, 2011

Melazimi Diri Puasa Syaaban

Puasa pada Syaaban

Apabila memasuki bulan Syaaban, kita mencari-cari adakah di sana terdapat amalan-amalan sunah yang dianjurkan oleh Baginda s.a.w. kepada umatnya. Diteliti apa yang dikumpulkan oleh para Imam daripada amalan Baginda s.a.w., didapati bahawa salah satu petunjuk Baginda s.a.w. pada bulan Syaaban adalah melazimi dirinya dengan berpuasa. Bahkan, diriwayatkan bahawa Baginda s.a.w banyak berpuasa pada bulan Syaaban, berbanding dengan bulan-bulan yang lain.

Petunjuk Rasulullah s.a.w.

‘Aishah r.a. menceritakan keadaan puasa Baginda s.a.w. ketika Syaaban:

عَنْ أَبِي سَلَمَة أَنَّ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا حَدَّثَتْهُ قَالَتْ لَمْ يَكُنْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ شَهْرًا أَكْثَرَ مِنْ شَعْبَانَ فَإِنَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ وَكَانَ يَقُولُ خُذُوا مِنْ الْعَمَلِ مَا تُطِيقُونَ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَمَلُّ حَتَّى تَمَلُّوا وَأَحَبُّ الصَّلَاةِ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا دُووِمَ عَلَيْهِ وَإِنْ قَلَّتْ وَكَانَ إِذَا صَلَّى صَلَاةً دَاوَمَ عَلَيْهَا

Maksudnya: Dari Abu Salamah sesungguhnya Aishah r.a. menceritakan padanya bahawa Nabi s.a.w. berpuasa sebulan lebih banyak daripada sya’ban, sesungguhnya Baginda s.a.w. berpuasa pada bulan sya’ban keseluruhannya dan Baginda bersabda: Buatlah amalan apa yang termampu, sesungguhnya Allah s.w.t. tidak jemu sehingga kamu jemu, dan aku suka berselawat kepada Nabi s.a.w. secara berterusan walaupun sedikit, dan beliau apabila berselawat akan berterusan. (Riwayat Bukhari)

Dalam riwayat di atas, ‘Aishah r.a. menceritakan bahawa Bagida s.a.w. berpuasa keseluruhan pada bulan Syaaban. Namun begitu, kalimah “Keseluruhan” (Kullu) yang dimaksudkan oleh Saidatina ‘Aishah r.a. dalam riwayat ini adalah bermaksud kebanyakan hari di bulan Syaaban, dan bukanlah keseluruhan hari di bulan Syaaban. Inilah yang disebut oleh Ibn Battal ketika mensyarahkan riwayat ini. Dikuatkan lagi dengan riwayat lain yang menjelaskan mengenai perkara yang sama iaitu, antaranya daripada Ibn ‘Abbas menceritakan:

Baginda s.a.w. tidak pernah berpuasa sebulan penuh pun melainkan bulan Ramadhan, Baginda s.a.w. berpuasa sehingga orang berkata demi Allah, Baginda s.a.w. tidak akan berbuka, dan apabila beliau berbuka, sehingga orang berkata demi Allah, Baginda s.a.w. tidak akan berpuasa. (Riwayat Bukhari)

Justeru, riwayat-riwayat di atas menunjukkan bahawa Baginda s.a.w. banyak berpuasa pada bulan Syaaban, namun bukanlah bermaksud berpuasa sebulan penuh. Perlu juga diingatkan juga bahawa tiada hari khusus yang ditetapkan untuk berpuasa kerana amalan ini adalah sebahagian daripada amalan-amalan sunat yang tidak terikat dengan har-hari tertentu, dan ditunaikannya mengikut kemampuan seseorang di bulan tersebut.


Mudah-mudahan Allah s.w.t. memberi kekuatan kepada kita menelusuri sunnah junjungan mulia ini. Wallah al-Musta’an.

Wallahualam

0 comments: