BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 18, 2011

Umur dan Keletihan



Setiap manusia selayaknya meletakkan segala urusannya hanya untuk ALLAH s.w.t. hakikat ini sebenarnya telah disedari oleh kebanyakan manusia, namun kekuatan untuk berjalan menujunya terasa begitu sukar. Mungkin kerana mereka tidak jujur memperhambakan diri kepada-Nya atau mungkin juga mereka tidak berusaha mewujudkan perasaan itu di dalam hati mereka.

Hakikat yang perlu disedari oleh semua manusia, bagaimana sekalipun keadaan kita di dunia, tidak jujur kepada ALLAH ataupun tidak mahu berusaha menuju-Nya, kita pasti bertemu dengan-Nya. Detik-detik kehidupan yang kita lalui di dunia akan berakhir dan pasti akan dipersoalkan oleh ALLAH di hadapan mahkamah-Nya. Yakinlah, kebenaran ini pasti akan berlaku pada setiap jiwa.

Inilah kehidupan. Tidak ubah seperti seorang yang memasuki dewan peperiksaan. Apabila cukup masanya skrip jawapan tetap akan dikutip. Sekalipun masih ada soalan yang belum dijawab, ataupun jawapan yang diberikan adalah salah. Berjaya ataupun tidak, tunggu sahaja hari keputusan dikeluarkan.

Beruntunglah seorang hamba, apabila diberikan buku catatannya pada tangan kanannya, dan alangkah ruginya jika diterima pada tangan kirinya. Pada hari itu, wajah-wajah Mu’min bersinar kegembiraan menanti janji Rabbnya, manakala Fasik, Munafik dan Kafir hitam pekat wajah mereka, keluh kesah, menanti perbicaraan dan balasan daripada Rabbul Jalil.

0 comments: